torsdag 13 december 2012

Besök hos slaktaren...

 
Två julkort i den lantliga gammaldags stilen.
 
Återigen ett papper från Panduro som jag verkligen tycker om.
Enkla kort men fina ändå.
 
 
 
En dag åkte vi iväg mot Tolvsbo med min svärmor.
Det är en liten by utanför Söderbärke här i Smedjebacken.
 
 
Det är riktigt fint där.
Riktigt lantligt med massor av gamla fina faluröda hus med vita knutar.
Och vidunderlig utsikt mot en sjö som jag tyvärr inte vet vad den heter...
 
 
 
Vårt mål för dagen var Åkes slakteri.
 
 
 
Där passade vi på att köpa deras hemlagade isterband, rökta skinka
och lite annat smått och gott. "Anderssons blandning" tex som är
korv gjord på all korvsmet som blivit över just den dagen.
De blandar ihop allt och gör korv på.
Väldigt gott faktiskt.
 
Vi gjorde en korvstroganoff på det och det blev en lite annorlunda
smak men mycket smaskens! 
 
 
Det känns lyxigt att köpa helt hemlagat på ett lokalt slakteri på det
här viset. Så det gör vi gärna igen.
 
Inga konstiga tillsatser utan bara fina råvaror.
 
 
På väg hem tänkte vi äta lunch på Tolvsbo herrgård
men de hade endast julbord vid denna tid på året så vi
bestämde att vi återkommer dit någon dag efter julhelgerna .
 
Det är några inflyttade holländare som driver stället.
Ett jättegulligt par som rustat upp och gjort så fint!
Matsalen är jättehärlig och de har även pensionat, kurser
och konstutställningar.
 
 
Det blev bara en bild inifrån foajén den här gången för jag ville inte ställa
mig och fotografera där inne när vi ändå inte skulle äta något.
Och det satt ganska många där inne så jag antar att julborden
är bokade för hela december i god tid.
 
Gubben var där med sina arbetskamrater och åt julbord och de
var jättenöjda efter vad jag förstår.
 
Glöm inte att klicka på bilderna så att du får se dem i mycket bättre format.
 
Det var allt för idag.
 
Ha en mysig dag!
 
 Sussie


8 kommentarer:

myrica sa...

Vilka härliga foton, det var som du säger fint.
Och dina kort det var lite nostalgi över dom.
HA det gott
kram

SusanLotus sa...

Tack Myrica! :)
Hoppas att du får en toppen fredag.
Kram.

maska sa...

Flotte julekort. Og så fint å bruke papir man har liggende.
Koselig utflukt dere hadde her.
Ha en god helg sussie.
Klem.

SusanLotus sa...

Tack Marit! :)

Ha en riktigt mysig helg du också.

Kram.

Cornelia (fun stamping) sa...

Dear Sussie, I received your gorgeous Christmas card today in the mail - thank you so much. I had a lot of fun making the cards. Looks like you have a lot of snow in Sweden, we could use some here in New Jersey. Happy Holidays to you and your family and a great New Year,

Hugs, Cornelia
http://fun-stamping.blogspot.com/

SusanLotus sa...

Hi Cornelia!

I had alot of fun making them too. And I´m happy you like the card. I like yours too! :)

So nice too see that you have a blog too so I can come and visit you as well.

Merry Christmas and Happy New Year!

Hugs!

Nonni sa...

Du har jättevackra kort här i din blog, jag tycker om din gammaldags stil. Tack för alla snälla kommentarer jag fick från dig i min blog, ha en härlig och fredful jul!

SusanLotus sa...

Tack Nonni!