lördag 6 augusti 2011

Lite loppisfynd från förra lördagen!

Förra helgen var vi som sagt iväg på loppis!

Hammarbackens loppmarknad i Ludvika var första stop
på vår  heldag med min svärmor Ingelore, mina svågrar Lennart och Hans-
Gunnar. Och så gubben och jag förstås. 
Vi klämde in oss i Lennarts bil allihop och for iväg
ganska tidigt. Redan runt halv 10 på morgonen. Det kan vara svårt att hitta
parkeringsplats men vi lyckades rätt bra och behövde inte gå så långt...


Det var jättemycket folk som det alltid är där men ändå så pass att det
fortfarande var behagligt att promenera runt.
Vädret hade vi tur med också. Varmt men lite lagom mulet mellan varven.
Annars hade man väl svettats ihjäl...


Här sitter några ur gänget... Dags för fika och vattenpaus.
Och en och annan varmkorv med bröd.


Jag köpte några fina gamla veckotidningar! Ja, 11 stycken när jag ändå
var i farten. Riktiga vintage fynd!


Jag älskar att sitta och bläddra i dom och lusläser precis allt!
Och känner igen så mycket... Från gamla filmer som gått på tv,
från saker man sett hos släktingar och bekanta som barn och faktiskt mycket
bra tips och trix för tex "hur en riktig husmor rengör sitt hem" och "hur man blir
en riktig Femme Fatale" ...
Där har jag ju en del att lära... LOL!


Ja, jag hittar så mycket i dem som jag tycker om. Recept, modebilder
och gamla artiklar och intervjuer med dåtidens filmstjärnor tex...
Och gamla kärleksnoveller. Man märker verkligen hur tiderna förändrats...
Kärleksråd i stil med "Hur du får en man på kroken med en riktigt
god hemlagad äppelpaj" ! Undrar om de råden fortfarande funkar?


Tidningarna jag köpte var från 1937 - 1959.
De kostade 10 kr styck. Om det är mycket eller lite vet jag inte,
men för mig var det värt pengarna.


Jag kommer självklart inte att klippa i tidingarna eftersom jag samlar på dem.
Men vad mycket fina bilder jag kan kopiera och jobba med när jag gör
tex mina ATC´s  och andra kort i vintage-stil!
Äkta glädje! 


Visst var modet fint på den tiden!
Jag hade gärna velat att det var så även nu... Men så är jag en riktig
nostalgiker på den punkten. Det var bättre för! "blink"'


Hmmm... Det kanske börjar bli tant varning på mig!
Snart slår jag handväskan i huvudet på ungdomarna när de pussas
och säger att "de ska sluta hångla mitt på gatan"!
Fast riktigt så illa ska det nog inte bli...
Inte än iallafall...   :)

Om du klickar på bilden kan du läsa vad som står i spalten
"Förtoendevrån"...
Avslutar med denna vackra reklam för den klassiska LUX tvålen!
Jag tycker bilden är så vacker.

Återkommer snart och berättar om fler av fynden som jag gjorde.
Tills dess ha en toppenfin lördag!
Sussie

4 kommentarer:

Tammy@T's Daily Treasures sa...

I love looking through old magazines and cookbooks. The images are wonderful. I see that you will have some nice ones to craft with. Funny thing is that the articles back then are similar to what you find today magazines. Some things really are timeless. Have a great day. Tammy

SusanLotus sa...

Yes, it´s one of life´s simple treasures... Old things!
Thank you for stopping by! :)
Always very much appreciated!
Peace and joy to you.

Helena sa...

SÅ fina gamla tidningar! Modet var vackrare. Stiligare. Men det är bara ett fåtal vintagekläder jag köpt som jag klarat att få på mig. Var folk mindre förr? Eller beror det på mina kärlekshandtag måhända? ;)))))

Sue B sa...

Wow love all the magazines and books you found Sussie!! They look fabulous. Love the bit about getting a man with an apple pie !!!! LOL
I remember Lux Soap!! is it still going?
I bought for my parents the 1950s Scrapbook and The Wartime Scrapbook by Robert Opie on Amazon. It has all the nostalgic things in like this and the sweets, chocolates, films, clothes, hair products etc. They aren't like the real thing but I love them!!
Hugs Sue xx