torsdag 28 januari 2010

Resedrömmar...

En av mina absolut största resedrömmar är att få åka iväg på en Jordenrunt-kryssning i 4 månader. Helst med Queen Victoria eller Queen Mary, http://www.cunard.com/
Vilken lyx! Att bara få koppla av och njuuuta!
Att sakta närma sig det ena spännande resmålet efter det andra istället för att checka in och ut på flyget. Man kliver ombord, gör sig hemmastadd i sin hytt. Helst en svit ;)
Går varje dag till dukade bord med flera rätters menyer, simmar i poolen, tränar på gymmet och följer med på utflykter när båten är i hamn, är på beach-party eller strosar på egen hand.
Och vilka möjligheter till nöjen det finns... Både dagtid och kvällstid.
Ingen städning på 4 månader! Tjohoo! Lycka!
Och tänk bara en sån sak som vi hade på vår Medelhavskryssning: en midnattsbuffée varje kväll/natt med bara en massa lyxchoklad!
Ack, ja... Men den ska jag passa mig för.
Och jag blir nog tvungen att slå ner gubben min för att få honom därifrån. Han är ett riktigt chokladmonster!
Då reste vi runt i en vecka bara och det var för liten tid. För varje dag var vi i en ny hamn och man hann inte njuta så mycket av livet på båten. Vi ville ju i land överallt och se oss omkring.
Och stjärnhimlen så långt ute till havs är svår att beskriva. Det är så mörkt. Varje natt var vi uppe på däck och stjärnskådade. Himlen var alldeles prickig och stjärnor föll hela tiden. Det vill jag uppleva igen. Denna gång från balkongen i min svit ;)
Bara sitta där och titta ut i evigheten ;)
Ja, det var resedröm nummer ett!


En annan resedröm jag haft i alla år ända sedan tidiga tonåren är att få resa runt i Indien under en längre tid. Helst med tåg och buss. Njuta av alla färger som är typiskt indiskt och som finns överallt, all gammal kultur och se både landsbygd och stora städer.
Indien är ju starkt på fram-marsch och jag har flera indiska chatvänner som arbetar just med datorer och internet. Städerna är en salig blandning av gammalt och toppmodernt.
Det blir nog en chock med alla människor :)
Vi som är vana med space och tystnad omkring oss här i Sverige.
Jag skulle gärna ta en sväng ner på Sri Lanka och hälsa på min vän Senaka också som var i Sverige och hälsade på mig i en vecka när jag bodde i Nacka.
Han tycker att jag ska komma ner och rida elefant och det tackar man ju inte nej till om man får den möjligheten!
En lustig grej är att jag enligt flera oberoende horoskop och medier har levt flera liv i just Indien. Där jag ska ha hållit på med konst och dans...
Mitt själsliga djur är elefanten och min blomma Lotusen... Ja, vem kan med säkerhet säga att det inte är så? Jag har iallafall alltid starkt känt för den indiska gamla kulturen, yoga, ayurveda, indisk inredning och såna saker ... :)
Och en dröm jag har är att köpa en vacker sari! :)
Det vore något att sitta och måla i min vackra sari här hemma...
Jag kan ju knappast gå runt med den på byn! Ojojoj... folk skulle tro att jag har spårat ur.
Då får jag skylla på att jag är född samma dag som Tomas Di Leva...
Sen så vill jag gärna resa till Egypten och se pyramiderna!
Resa med båt på Nilen...
Och tänka mig att där har Kleopatra levt en gång i tiden...
Det måste vara en speciell känsla att stå inför pyramiderna och tänka sig att de en gång lyste som diamanter i mörkret eftersom de var täckta av marmor.
Sen så vill jag besöka stora Egyptiska muséeti Kairo
Köpa magdansdräkt vore kul också. När jag var ung älskade jag att dansa magdans.
Och när jag kommer iform vill jag hobbydansa lite hemma igen...
Om jag kan pga mina leder ska jag nog tillägga, men jag kan ju gå omkring med den hemma och känna mig fin... Någon gång ibland :)
Nu tycker ju min halvsyrianska dotter om att dansa orientaliskt så till henne skulle jag köpa en riktigt vacker dansdräkt! :)
Det kliar i resenerven just nu som sagt!
Korten är mina egengjorda skinnycards som jag sparat i min egen privata samling.
Vi lever på våra drömmar som sagt:)
Nattinatt.

4 kommentarer:

karinl sa...

Kryssning låter så avslappnande! Skulle gärna följa med dig :-), men jag blir sjösjuk redan på bryggan.

Penselkvinnan; sa...

Vilka härliga resedrömmar, hoppas dom blir verklighet en gång!

SusanLotus sa...

Ja, jag hoppas också att drömmarna ska infrias :)
Att åka på kryssning om man inte kan stå på bryggan innan allt börjar gunga kanske inte är en sån jättebra idé?
Tack för kommentarerna :)

Me! sa...

Hello Sussie! You stopped by my blog, Debbi Thinks Deep, for One World One Heart. I was intriqued to see your blog from Sweden. My husband is Swedish. Very Swedish! {although he was born in California, like me}

Your description of your world tour {that you would like to take} has gicen me the wanderlust. You make me want to see the stars at night from the sea . . . ahhhhh.

Thank you. I have enjoyed your blog. Mine is the one with the pearl necklace. #730

~Debbi