söndag 24 januari 2010

Tankar om Mindfullness och annat smått och gott...


Den här terminen har jag inte gått på keramikkursen som jag gjorde förra året. Det blev inte så mycket sista terminen heller tyvärr, eftersom en nära anhörig varit väldigt sjuk.
Det gjorde att jag inte orkade helt enkelt. Jag orkade inte känna kravet att träffa folk på en viss tid varje vecka.
Det och min enorma trötthet blev för mycket.
Alla krav gjorde mig supertrött. Till och med att skriva brev till vänner jag lovat att höra av mig till har känts som en omöjlig uppgift. Jag har inte orkat med dom bitarna alls.
Förutom att jag ägnat mig lite åt mina konstnärliga aktiviteter som kortskapandet så känns det som att jag har sovit i ett helt år.
Men nu börjar suget komma tillbaka litegrann. För det var roligt att skapa i keramik!
Och det var roligt att träffa kurskamraterna :)
Så nu hoppas jag att jag ska bli piggare i och med att jag ska ner i vikt också :)
Jag gick på föredrag i Mindfullness i höstas iallafall.
Det var riktigt givande. För det var uppblandat med lite frigörande dans och meditation.
Sånt intresserar mig mycket och jag har mycket böcker i liknande ämnen.
Jag började med Mindfullness första gången jag blev riktigt sjuk och det var 1998.
Då började jag medvetet arbeta med mig själv och att försöka öka den medvetna närvaron i Nuet och att känna efter och reflektera över hur jag mådde, varför jag reagerade som jag gjorde på vissa saker osv...
Och jag minns hur jag njöt av naturen. Känslan av vinden mot mitt ansikte, gräset mellan mina fingrar, solens varma strålar mot min hud osv.
Ja, allt som var här och nu gjorde mig helt euforisk.
Så känner jag nästan alltid när jag är ute i naturen. Det helar mig.
Vi tillbringade mycket tid i Hagaparken ( jag brukade ligga alldeles intill Gustav III´s paviljong vid Haga Slott ) eller på kanotklubbens bryggor nere vid Brunnsviksbadet den sommaren, min dotter och jag. Njöt av solen och värmen. Badade. Hade picknickar.
Lite ledsamt känns det att parken förmodligen inte kommer att vara lika allmän nu när Victoria flyttar in på Haga slott. Men jag förstår till fullo att hon valt att bo där.
Det är en underbar plats!
Jag hade turen som bodde så nära Hagaparken. Vi var där för jämnan innan vi flyttade från Vasastan till Sickla.
Hursomhelst. I Mindfullness tränar man den medvetna närvaron. Att inte befinna sig tankemässigt i framtiden eller tänka på det som varit. För ofta är vi antingen i funderingar på förr eller planerar och tänker på hur det skall bli. Vi glömmer att njuta av nuet.
Känna glädjen och tacksamhet över det vi är i ... NU.

Inte alltid så lätt det kan jag medge. Speciellt vid stressande livsomständigheter av olika slag. Men man väljer ju till stor del hur man vill reagera på svårigheter, eller om man VILL glädjas åt saker. Man kan välja att se allt det som är gott och bra i livet.
Många lever i ett ständigt klagande. Och visst, jag befinner mig där jag också. Ibland, som här om dagen. Men väldigt sällan.

För jag tycker om att vara glad.
Och jag vill att andra ska vara glada också!

Keramikföremålen på bilderna har jag gjort...


Ikväll hade vi tänkt gå på bio. Men vi struntar i det. Vi tänker vara hemma och gå och lägga oss tidigt istället :)
Nu under hösten har vi sett nästan alla filmer här nere på biografen. Den ligger typ 2 minuter ifrån oss. Filmklubben visade flera bra filmer under hösten.

Bla Max Manus och Slumdog Millionaire. Vi har även varit och sätt Brölloppsfotografen och alla Stig Larsson filmerna om Elisabeth Salander. Dom var superbra! Jag måste säga att jag tycker att Noomi Rapace var helt suverän i dom rollerna. Vilken skådespelerska!
Filmen 2012 såg vi också men den tyckte vi inte om speciellt mycket. Den var så överdriven och overklig. Faktiskt så hade jag större förhoppningar på den filmen. Bilderna från filmen var så fängslande...

Sista filmen vi såg var Avatar. Och vi älskade den filmen :)
Den vill jag se igen...

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen blir det ligga och läsa ett tag och sen sova tidigt.
Imorgon ska vi ha en heldags med storhandel och bland annat köpa min efterlängtade diskmaskin.
Den här veckan ska jag iväg och simma igen på förmiddagarna fr o m tisdag, för jag har inte simmat denna vecka alls. Fixandet här hemma tog all energi.

Ha det så bra tills nästa gång!

2 kommentarer:

Penselkvinnan; sa...

Vilka fina keramikgrejer du gjort! Lära mig att leva i nuet har jag gjort efter min brötcancer. Har haft ett återfall men nu har jag varit pigg i nästan två år. Man lär sig att glädjas åt det lilla. sov gott, vi hörs.....

SusanLotus sa...

Ja och det är egentligen rätt skönt! Man är glad åt småsaker som många andra tar för givna!
På det sättet är man nog en gladare människa :) Så folk som tror att man har haft det lätt, för att man gläds åt så småsaker i livet, borde veta att det oftast är tvärtom... Efter några turer i helvetet känns det mesta faktiskt väldigt Bra! :D