torsdag 10 september 2009

Livet på landet

Igår har jag letat efter ett stället att kunna skriva ut färgkopior från datorn på...

Jag måste ju kunna printa ut material till mina ATC´s och tex kortutmaningar.
Dessutom är jag med nu i en collage-grupp på internet varje vecka.
"Crowabout-week" där vi alla använder samma material men gör vad vi vill av det. Bara det är collage i någon form... ATC, Art squares, tavlor...
Det blir första veckan för mig. Jag har ju sett de härliga resultaten varje vecka på internet. Det är så kul att se hur olika alla gör! Och man får ju använda materialet hur man vill. Bara ta delar av det eller allt. Och använda vilka olika konstnärsmedier man vill. Acrylfärger, vattenfärger, olika Scrapbooking-material... ja, precis allt som går att använda. Vi får printa ut det från datorn varje vecka då det publiceras.
Och just nu är mitt problem alltså att få ut materialet!
Så jag gick först till databutiken nere på gatan där vi bor ( huvudgatan i byn ). Rätt logiskt tyckte jag. Men nej, där hade de bara svartvit laserskrivare.
Han tipsade om biblioteket. Men där visste jag att de inte har färgskrivare eftersom jag hänger där en del. Dessutom stänger dom kl 17!
Nästa tips var foto-butiken. Det lät ju bra. Så jag traskade dit. Stängt där med! Kl 17 stängde dom också!
Men Herregud, tänkte jag. Allt i Sverige är ju iallafall öppet till minst 18! Men inte i denna lilla håla... suck.
Sånt är livet här på landet.

Men så fick jag en fantastisk ide! Tyckte jag själv. Tidningsredaktionen på Dala-demokraten måste väl ändå ha en färgskrivare! De har ett litet lokalkontor här på vår gata så jag gick dit. Inte hade de någon färgskrivare inte! Men dom, 2 st, var riktigt trevliga att prata med och jag fick lite tips... Men inget som var öppet just då! Alla stängde 17!
Kändes mycket märkligt för någon som bott i Stockholm hela sitt liv.
Men här ha de inte bråttom inte...
Mannen där hade gärna printat ut det från sin egen dator men han bodde lite för långt bort. Sann hjälpsamhet iallafall... Det möter man inte så ofta i Stockholm.


Så jag trivs bra här trots liknande bekymmer... I början hade jag jätteproblem med att planera alla inköp. Tex att köpa medicin i tid från apoteket. Här har de inte dygnetrunt-öppet. Glöm det. På somrarna är det inte ens öppet på lördagar.
Jag som bodde i city var ju van att aldrig titta på klockan. Allt fanns att få tag på alla tider på dygnet. När man hade lust helt enkelt.
Och bussar och tåg gick hela tiden med inte mer än 10 minuters mellanrum. Här måste man planera om man ska någonstans.
Bussen till svärmor går tex EN gång om dagen... Hahaha! Riktigt kul tyckte min dotter som inte kunde tro sina öron när jag sa det!
Men samtidigt är det så skönt! Jag har vant mig nu... Här tar man det lugnt. Nästan alla iallafall ...Det är bara jag som pladdrar på snabbt och springer snabbt ut från bank och sånt när jag är klar! Ibland underar de nog varför jag har så bråttom.
Jag är stressad! Nej, skadad borde jag säga... Av att ha levt i Stockholm! Att bo här är som att komma tillbaka till 70-talet! Och det är ljuvligt när det kommer till kritan... Det passar mig. :D
Som en person sa som besökt stora huvudstaden:
Varför springer alla i rulltrappan? Den går ju ändå uppåt! Den rullar för att man ska slippa gå...


Inga kommentarer: