torsdag 24 september 2009

Finsk makaronilåda!

PS! Jag har noterat att många läser detta recept. Och ofta. Tala gärna om vad
Ni tyckte om receptet och rätten om Ni smakat. Jag blir så glad för Era
kommentarer!  ;)
Denna finska makaronilåda är en riktig klassiker i vårt östra grannland.
Jag har lärt mig den av min mamma.

Läste någonstans att detta är Markoolios favoriträtt... helst stekt dagen efter i stekpanna. Ganska vanligt att man gör så med den. Ät helst med smörgåsgurka till. Supergott!

Jag har lyckats linda min gubbe runt fingret med den och faktiskt även svärmor :D
Ingen som smakat den har blivit missnöjd utan ätit med glupande aptit!

Ingredienser:
4 hekto köttfärs
1 stor lök
1-2 buljongtärningar
örtsalt
pepparmix
rejält med dill
1 påse skruvmakaroner
4 ägg
0,5 l mjölk
lite margarin
ströbröd

Koka pastan. Bryn köttfärs och lök. Häll i en halv dl vatten i stekpanneblandningen och låt biljongtärningarna smälta ned och blanda ihop. Buljongen är en del av hemligheten med den goda smaken. Krydda med salt och peppar. Blanda allt med den kokta pastan i en stor bunke och rör ned ganska mycket dill. Dillen är nummer två av smakhemligheterna! Så uteslut inte den. Häll allt i en stor smord ugnsform. Gör en äggstanning på mjölken och äggen och häll över blandningen. På med ströbröd och om du vill att det ska bli lite knaprigt så lägg på lite små klickar smör eller margarin. Inte kalorifattigt, men gott!
Grädda o ugnen ca 30 min 175 graders ugnsvärme. Du ser när den fått fin färg.

Blanda i rejält med dill!

Inga kommentarer: