onsdag 9 september 2009

En ny början!

Hösten är en underbar tid för mig! Jag älskar den klara kyliga höstluften som gör att det känns så lätt att andas och mörkret som kommer smygande så att man kan tända en massa ljus hemma. Det är verkligen mysigt! För att inte tala om alla dessa underbara höstfärger i naturen... Jag tycker att denna tid är den bästa på året! Varje år inser jag det på nytt att detta faktiskt är Min årstid!
Det passar verkligen bra att jag har all denna lediga tid nu. Jag ska ta tillvara på den till fullo. Fokusera på att leva helt och fullt i nuet. Låta all stress rinna av mig och bara njuta av att få vara och må bra... Låta välbefinnandet styra alla mina steg. Jag är fri att göra vad jag vill! Det är en underbar känsla. Nu är det tid att njuta av livet! Och dags att komma i form igen...

FYSISKT genom att äta mycket hälsosammare och för min del genom att faktiskt äta oftare. Att sluta "banta". Min läkare sa att det bästa för mig är att äta varannan timme, men inte så mycket varje gång. Och jag tror att det är det enda rätta i mitt fall. Äter jag för lite en dag går jag genast upp i vikt. Jag har helt enkelt bantat sönder min ämnesomsättning! Men det jag äter ska såklart vara nyttigt och i mesta möjliga mån ska jag undvika socker och tex snabbmat. Jag ska hela tiden vara mätt och belåten.
Att träna och röra på mig så mycket som möjligt är såklart det viktigaste för att jag ska börja må riktigt bra. Jag måste göra av med den stress som lagrats i kroppen och all överskottsenergi som bara gör mig trött. Det kommer att göra att jag minskar i vikt. Inte att banta! Dessutom blir jag ju så glad av det och så mycket piggare. Jag tränade en hel del förut så jag vet hur välgörande det är. Man blir så avslappnad och tillfreds efteråt!
I mitt fall ska det bli simning i Ludvika sporthall. Varvat med lite vattengympa. Och så ska jag träna på gymmet där. Träningskort har jag redan så det är bara at sätta igång nu!
NO MORE EXCUSES!
PSYKISKT hjälper träningen mig mycket. Jag börjar djupandas på ett helt annat sätt och det minskar stress och nervositet på ett underbart sätt!
För en tid sedan har jag börjat om med boken "Låt din kreativitet flöda" av Julia Cameron. En bok om personlig utveckling och kreativitet. Den hjälper mig mycket just med att stärka min självkänsla och öka välbefinnandet. Tidigare har jag arbetat mycket med personlig utveckling och mycket efter den bokens övningar. Jag kan verkligen rekommendera den. Jag tycker att den är så inspirerande!
Första stegen i boken är att skriva minst tre dagliga morgonsidor. Om vad som helst som poppar upp. Och det ska vara för hand. En månad efter det man skrivit får man läsa igenom det. Inte tidigare.
Det är helt otroligt vad man faktiskt lär sig om sig själv. Var man sitter fast och vad man faktiskt uträttar och kommer framåt med. Som att jag tex skrev nästan varje dag att "Nu ska jag börja BANTA"... sen gick jag till kylen! Suck...
Men det var mycket som var underbart också. Jag skrev önskelistor och såg att det faktiskt funkar. Ett efter ett kunde jag bocka av mina önskningar. De går faktiskt ofta i uppfyllelse. Om man tror och vill.
En annan sak som är toppen är att faktiskt skriva upp allt man får av andra människor. Inte vad man ger. Bara vad man får. Det kan vara så enkla saker som att någon bjöd på fika tex. Det ökar verkligen känslan av tacksamhet och hjälper en att se det ljusa i tillvaron.
Sedan lägger man steg för steg in nya övningar. Man fortsätter med dem en efter en och bygger på så sätt upp tid för sig själv och ser till att ha kul under tiden!
För mig var det balsam för själen då när jag levde som stressad ensamstående morsa i Stockholms innerstad. Jag sprang från dagis till affären till tvättstugan till möte och runt runt i en karusell som aldrig stannade! Jag jobbade oftast mer än heltid då...
Så just nu är det tre morgonsidor varje dag, 30 minuters promenad om dagen samt en långpromenad i veckan som gäller för min del! Skönt att komma i gång igen.
Helt enkelt är det inte eftersom jag är så fruktansvärt trött, men det är värt det...

Inga kommentarer: